Moosakhani
0

مهارت شنیداری (لیسنینگ) خوبی ندارید، اگر میان صحبت دیگران وقفه ایجاد می کنید!

اگر همیشه بین صحبت ها میپرید، نمیتوانید گوش دهید و مهارت شنیداری خوبی نخواهید داشت!

متوجه منظور من از کاهش توانایی و مهارت شنیداری (لیسنینگ) شدید؟ تمرین جالبی خواهد بود اگر فردی که صحبت می کند، در میانه‌ی ارائه خود، صحبت خود را قطع کند و از یکی از شنوندگان بخواهد چیزی که گفته است را تکرار کند! به احتمال زیاد تنها یک نگاه خالی توام با سکوت به عنوان پاسخ دریافت خواهد کرد 🙂

دلیل اتفاق فوق این است که بیشتر مردم گوش نمی کنند. آن‌ها خیال‌بافی می کنند و یا به این موضوع فکر میکنند که ایده‌های آن‌ها بهتر است.

همیشه یک نفر در میان حضار است که فکر می کند مجبور است تا صحبت‌های گوینده را با یک سؤال قطع کند ولی این سؤال اغلب به یک عبارت بزرگ تبدیل می‌شود که شامل دیدگاه فرد سوال‌کننده است.

اگر لیسنینگ ضعیفی دارید چون به درستی گوش نمی کنید
دلایل آنکه لیسنینگ شما ضعیف است

آیا شما دارای مهارت شنیدن (لیسنینگ) قابل قبولی هستید؟

مهارت‌های شنیداری لازمه‌ی درک و یادگیری هستند. البته احتمالا ما این موضوع را در فضای مجازی، قبول نداریم چراکه امروزه ما میخواهیم اطلاعات را به عنوان یک توییت ۱۴۰ حرفی و در قالب‌های کوچک دریافت کنیم. این درست است که بسیاری از افرادی که صحبت می کنند، گفته‌های خود را مختصر کرده و بطور واضح به نقاط کلیدی می‌پردازند، بنابراین افکار ما نیز گمراه نخواهد شد.

با این حال این وظیفه‌ی شما است که در یک کنفرانس یا مکالمه‌ی دوطرفه، یک شنونده‌ی بهتر شوید.

اغلب مردم به دلیل اینکه میخواهند نظرات خود را تحمیل کنند، خودشان را در مقابل گفته‌های طرف مقابل بسته‌اند و به گفته‌های او گوش نمیدهند.

شما قطعاً اجازه دارید نظرات و نکات کلیدی مدنظر خودتان را بگویید ولی این کار را نباید دقیقاً پس از پایان صحبت‌های طرف مقابل انجام دهید. نگران نباشید چرا که حتماً یک زمان مناسب‌تری برای این کار پیدا خواهید کرد.

تشخیص لیسنینگ خوب و لیسنینگ بد
چگونه متوجه شوم مهارت شنیداری خوبی دارم یا نه

یادگیری مهارت شنیدن

مهارت‌های شنیداری را می توان یادگرفت. برای این کار به تمرین و میل به نشان‌دادن علاقه‌ی خود نسبت صحبت‌های گوینده نیاز دارید.

شما نباید به فردی که صحبت میکند بگویید که همه‌چیز را میدانید. اگر شما در جلسه‌ی مشتری هستید و یا پروژه‌ی جدیدی را از رئیس خود دریافت میکنید، این کار باعث می‌شود که شما به اهداف خود نرسید. قانون این است که ابتدا بشنوید و سپس صحبت کنید.

به چند جلسه‌ی اخیر که در آن‌ها حضور داشتید فکر کنید. آیا شما کاملاً بر روی مطالبی که فرد صحبت‌کننده ارائه می داد تمرکز داشتید؟ آیا میتوانید سه یا چهار نکته کلیدی که در ارائه‌‌ها در مورد آن‌ها صحبت شد را به خاطر بیاورید؟ آیا تا نوبت خود صبر کردید و سپس صحبت کردید و یا اینکه هرموقع دوست داشتید کلام فرد صحبت‌کننده را قطع کردید؟

اگر پاسخ شما به سؤالات فوق، منفی است پس باید مهارت‌های شنیداری خود را ارتقاء دهید.

ارتقاء مهارت شنیداری لیسنینگ
ارتقاء مهارت شنیداری زبان انگلیسی

یک شنونده‌ی فهمیده شوید. چگونه؟ نکات زیر را رعایت کنید تا یک شنونده‌ای شوید که در جریان صحبت‌ها قرار می گیرد :

– بر روی فردی که صحبت میکند تمرکز کنید

حتما و حتما به صحبت‌های گوینده، توجه کنید. مستقیما به چشم‌های او نگاه کنید. اگر حواس شما پرت شد، خودتان را وادار کنید که بر روی موضوع مورد بحث، تمرکز کنید. اگر نکته برداری باعث می‌شود شما به صحبت‌ها توجه کنید، پس این کار را انجام دهید.

– صحبت‌های گوینده را قطع نکنید

اگر شما صحبت‌های گوینده را پیش از پایان، قطع کنید، تمام توجهات بر روی شما متمرکز می شود. در این صورت مکالمه‌ی شما با فرد صحبت کننده این‌گونه خواهد شد که موضوعات آینده‌ مهم‌تر هستند. به علاوه، قطع کردن سخنان یک فرد، کار بسیار ناپسندی است.

– به پیام‌های کلیدی گوش دهید

به پیام‌های کلیدی که گوینده در مورد آن‌ها صحبت می کند گوش دهید. شما حتی میتوانید با نوشتن این پیام‌های کلیدی، تمرکز خود را بر روی موضوع بیشتر کنید. این کار به شما در طرح سؤالاتی که پایان جلسه از فرد صحبت‌ کننده خواهید پرسید، کمک می کند.

– نشان دهید که گوش می‌ کنید

اگر که مخاطب شما تنها یک نفر است، با استفاده از زبان بدن میتوانید نشان دهید که به صحبت‌های او گوش می کنید. به نشانه‌ی تأیید سخنان او، سر خود را تکان دهید. لبخند بزنید و بدن خود را رو به جلو مایل کنید. خواسته‌ی همه‌ی کسانی که صحبت می کنند این است که نکات کلیدی سخنان آن‌ها توسط شنونده تأیید شود. این موضوع در مورد شما نیز صدق میکند، مگر نه؟

– تحقیق کنید

پیش از جلسه، تکالیف خود را انجام دهید و اطلاعاتی در مورد فرد صحبت کننده و موضوع او به طور حرفه‌ای بدست آورید. این کار باعث می‌شود که شما بر روی محتوا تمرکز کنید، نه برروی نحوه‌ی ارائه. در این صورت سؤالات و جواب‌های شما متفکرانه خواهد بود و نشان خواهید داد که شما به طور کامل گوش می‌دادید و صحبت‌های گفته شده را متوجه شده‌اید.

– سؤالات هوشمندانه بپرسید

توجه کنید که گفتیم سؤالات هوشمندانه! با پرسیدن سؤالات مرتبط با موضوع، می توانید نشان دهید که با دقت صحبت‌ها را شنیده‌اید. تکرار بخشی از صحبت‌های گفته شده میتواند به فرد صحبت‌کننده این اطمینان را بدهد که شما گفته‌های او را شنیده‌اید. برای مثال شما میتوانید بگویید : بر اساس چیزی که من شنیدم، شما گفتید … بنابراین سؤال من این است که … .

– آماده باشید

آوردن دفترچه و مداد یا خودکار به جلسات را جزء عادت‌های خود قرار دهید. جستجو دنبال چیزی برای نوشتن، غیرحرفه‌ای به نظر خواهد رسید. حتی داشتن یک تبلت مانند آیپد و یا گلکسی نوت سامسونگ، کار نوشتن را آسانتر می کند. در حقیقت نوشتن نکات باعث افزایش توانایی‌های شنیداری شما میشود.

یک شونده‌ی خوب بودن همیشه کار آسانی نیست. چیزهای زیادی هستند که میتوانند بر روی مهارت شنیداری شما تأثیر بگذارند : ممکن است هوای اتاق بسیار گرم باشد یا سیستم صوتی به درستی کار نکند. همیشه در جلسات لیسنینگ، یک بطری آب همراه خود داشته باشید تا درصورتی که دسترسی به آب غیر ممکن یا سخت بود، از آن استفاده کنید.

در مهارت شنیداری انگلیسی ماهر شو
چگونه در لیسنینگ مهارت زیادی پیدا کنیم

سعی کنید در شب قبل از جلسه لیسنینگ به اندازه‌ی کافی بخوابید. اگر خواب کافی نداشتید درصورت نیاز میتوانید در قسمت انتهایی اتاق سرپا بایستید تا بیدار بمانید.

یک شنونده‌ی خوب شدن، با استفاده از افزایش درک شما از موضوع، به نفع شماست. عاقلانه نیست که شما به یک جلسه یا کنفرانس بروید و در نهایت چیزی عاید شما نشود که بتوانید از آن در کار و حرفه‌ی خودتان استفاده کنید. با این کار شما به سادگی زمان را از دست میدهید و زمان چیزی است که هیچکدام از ما، آن را به اندازه‌ی کافی نداریم!

  این مطلب کاربردی را حتما بخوانید : ۵ روش موثر در تقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی (Listening) 

دوستان خوب من، برای دیدن ویدئوهای آموزشی مهارت شنیداری لیسنینگ به پیج استاد انگلیسی مراجعه کنید: Ostad.English@

Moosakhani