Moosakhani
0

زمینه پژوهش و موضوعات قابل پژوهش در زبان شناسی

مسیر پژوهش را مشخص سازید و زمینه ی پژوهش خود را معین کنید

زمینه پژوهش و موضوعات قابل پژوهش در آموزش ترجمه زبان انگلیسی زبان شناسی : تصور بر این است که شما قصد دارید پژوهشی را بر پایه ی مبانی علمی دنبال کنید و می دانید زمینه ای را انتخاب کرده اید که دلخواه شماست و خود را برای انجام دادن آن متعهد می دانید. حتی اگر قصد دارید مقاله ای را فراهم آورید، مطالبی که در این مقاله خواهید یافت به تحقیق برای شما سودمند خواهد بود. رمز انجام دادن یک پژوهش خوب آن است که بدانید چه کاری باید صورت پذیرد. چه روشی معقول است و اصولا آیا انجام عملی آن میسر است یا خیر. در اینجا به چند سوال که می توانند مطرح شوند اشاره خواهیم کرد.

زمینه پژوهش و موضوعات قابل پژوهش در زبان شناسی
زمینه پژوهش و موضوعات قابل پژوهش در زبان شناسی

چه موضوعاتی قابل پژوهش هستند؟

در زمینه ی زبان و زبان شناسی، سوالات بسیاری را می توان مطرح کرد اما همه ی آنها عملا برای این کار مناسب نیستند. برخی از سوالات مارا به هیچ جا نمی رسانند. برای مثال سوال زیر را نمی توان پاسخ داد:

در همه ی زبان های دنیا چند واژه وجود دارد؟ حتی اگر شما تعریف های مناسب و مقبولی هم از اصطلاحات “زبان” و “واژه” در اختیار داشته باشید، رسیدن به اطلاعاتی که به دنبال آن هستید هرگز میسر نخواهد بود. یک سوال خوب و مقبول برای یک پژوهش معقول، سوالی است که بتوان برای آن پاسخی مناسب یافت. پس صرفا طرح یک سوال بدون داشتن چشم اندازی از یک پاسخ احتمالی، دور از توقع و خرد است. همیشه به زمان طرح یک سوال و به نوعی پاسخ احتمالی، نیز بیندیشید.

یک پروژه ی مناسب پروژه ای است که در حد امکانات موجود، تحقق آن متصور باشد. برای ارایه ی یک پژوهش مناسب بهتر است که مراحل انجام پژوهش و ملزومات مورد نیاز و احتیاجات را دقیقا فهرست نمایید. شرط اول، برخوردار بودن از یک محیط آرام و جو مناسب عاری از “تعصب” است.

چه زمینه ای را برای پژوهش انتخاب کنیم؟

به خاطر داشته باشید که شما باید با پژوهش خود زمانی طولانی را سپری کنید و با آن دمساز و محشور باشید. پس زمینه ی تحقیقی مناسبی را برگزینید. بهتر است زمینه هایی را انتخاب کنید که از قبل با آن آشنایی داشته و به تامل و تعمق در آن پرداخته اید. اگر تاکنون فرصت انجام آن را نداشته اید،در این مطلب مواردی  را خواهید یافت که عملا می توانند موضوعات مناسبی برای تحقیق شما باشند. اما از یافتته های خود نیز غافل نباشید و با فراغ بال بیشتر آنها را مرور کنید.

همیشه درک و هضم آنچه به ذهن انسان نزدیکتر است، از آنچه دیگران عرضه داشته اند مهمتر و آسانتر می باشد. در طول تحصیل خود با مواردی برخورد کرده اید که می توانسته اند جذاب و از نقطه نظر پژوهشی از کارایی بیشتری برخوردار باشند. شاید مشغله های کاری و ذهنی فرصت آن را برای شما فراهم نیاورده باشند تا تامل بیشتری بر آنها داشته باشید. حال که فرصتی فراهم آمده، از آن به بهترین نحو استفاده کنید.

همواره دفترچه ی یادداشتی به همراه داشته باشید و هر موضوعی را که به نظر قابل پژوهش می دانید در آن ثبت و ضبط نمایید تا به وقت ضرورت به کار ببرید. به زودی در خواهید یافت که هنوز هم بسیاری از سوالات بر سر راه پژوهشگران وجود دارد که کمتر به آنها پرداخته شده است.

به موضوعاتی فکر کنید که باب روز باشند

بکوشید از آنچه در گذشته ها رخ داده بی اطلاع نباشید چرا که نتایج پژوهش های انجام یافته، زیربنای تحقیقات آینده اند ضمن اینکه خود با سرعتی غیر باور در حال آمدن و رفتن هستند. یادمان باشد که در علم و مقوله های علمی همیشه جای تغییر وجود دارد و هیچ یافته ای نیست که دستخوش تغییر نشود. بررسی پژوهش های پیشین به ما این آگاهی را می دهد که در بسیاری پژوهش ها اگر نکته ای یا موردی در آنها مورد توجه بیشتری قرار می گرفتند، می توانستند پاسخ های بهتری را ارائه نمایند. همین نکته های کوچک می توانند سرآغاز پژوهش های بعدی قرار گیرند و گره های ناگشودنی را باز کنند.

چه کسی باید راهنمایی پژوهش ما را برعهده بگیرد؟

راهنمایی پایان نامه یا رساله ی شما باید در دست با کفایت کسی باشد که خود اهل پژوهش است و نه استادی که کمیت را برمی گزیند و از کیفیت می گریزد و یا مشغله ی ذهنی وی به اندازه ای است که فرصت همپایه شدن با شما را در ردیابی مسایل ندارد. استاد راهنما باید با شما حرکت کند و در مسیر راه یاور شما باشد. مهم نیست که شهرتی دارد یا ندارد. همراه بودن یک امر بدیهی و لازم است. استادی را انتخاب کنید که در زمینه ی پژوهش شما صاحب نظر باشد و نه صاحب شهرت.

تحقیق کنید کسی که قرار است راهنمای شما در انجام دادن پژوهش باشد، در یک زمان واحد به چند نفر سرویس علمی می دهد. در گروه های آموزشی کوچک، معمولا استادانی وجود دارند که در زمینه های تخصصی محدودی مهارت یافته اند و غالبا نیز دانش پژوهان را به رشته هایی سوق می دهند که خود در آنها دستی دارند. استادان راهنمایی را بیایید که بتوانند در کشف معمایی که ذهن شما را به خود مشعول کرده است، یاور و همراه شما باشند. بسیاری افراد می کوشند شما را به زمینه هایی رهنمون شوند که خود مایل به انجام آن هستند و یا سود خود را در آنها می بینند. هرگز انگیزه های علمی خود را فدای مطامع دیگران نکنید.

چه انتظاراتی را باید برآورده سازیم؟

در تهیه و تنظیم و نگارش یک پژوهش قاعده هایی مفروض است که رعایت کردن آنها بر عهده ی پژوهشگر است هرچند گاه گروه های آموزشی، مقررات خود را دیکته می کنند. هر دستورالعملی را که به شما پیشنهاد می شود با دقت دنبال کنید.

زمینه پژوهش و موضوعات قابل پژوهش در زبان شناسی
زمینه پژوهش و موضوعات قابل پژوهش در زبان شناسی

قدم هایی که باید برداشته شوند به شرح زیر هستند:

  • دقت کنید و حد انتظارات را بررسی نمائید تا بدانید که عبور از مرز انتظارات چه عواقبی به دنبال خواهد داشت.
  • بررسی کنید ساختار مقاله و یا پایان نامه ی شما باید چگونه باشد.

آیا تایپ دو رویه ی کاغذ مقبول است و یا باید یک روی صفحه مورد استفاده قرار گیرد و فاصله ی سطرها در چه حد باشد. آیا لازم است که پایان نامه قبل از تایید تایپ و جلد شود یا می توان آن را به صورت دستنویس به استاد تحویل داد؟ آیا لازم است نام شما بر صفحات پایان نامه نوشته شود و یا باید نامی در آن نوشته نشود تا در نظر استادان داور گمنام بمانید؟ اگر قرار است مطالب به استاد راهنما تسلیم گردد تا وی نظرات خود را منعکس نماید، میزان فضای مطلوب چه اندازه است؟

اگر قرار است نسخه های رساله یا پایان نامه سیمی شود فاصله ی حاشیه ها در سمت راست (برای زبان فارسی) و در چپ (برای زبان انگلیسی) چه اندازه باشد تا در خواندن مطالب مشکلی ایجاد نکند؟ سعی کنید حجم و تعداد صفحاتی که در هر مرحله تحویل می دهید از حد معقول فراتر نرود. دقت کنید روش یکسانی را برای نشان دادن مراجع و مآخذ آثاری که مورد استناد و استفاده قرار داده اید به کار گیرید.

برای مثال یکی از دو روش زیر را برگزینید و برای همه فصل ها یکسان عمل کنید:

میرعمادی، سید علی، (۱۳۸۸)، نشانه شناسی چیست، انتشارات ورجاوند، تهران، ایران.

نشانه شناسی چیست؟ (به سید علی میرعمادی ۱۳۸۸ مراجعه کنید).

مرحله ی آماده سازی

زمان بندی

زمانی که در اختیاردارید بسیار محدود است.

برای مثال اگر قرار است مقاله ای بنویسید که بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه باشد، تعداد کلمات را دقیقا محاسبه کنید. سوال کنید که آیا ضمائم را نیز جزء اصل متن منظور می کنند یا مازاد بر آن. برای رسیدن به نتیجه و ارائه ی آن زمان زیادی در اختیار شما نیست. درست است که می خواهید پژوهش خود را به نحو شایسته انجام دهید و در زمان مناسب تحویل نمائید، اما در انجام دادن آن نه تاخیر کنید و نه تعجیل. محاسبه ی زمان و مراحل انجام دادن آن نیازمند دقت بسیار است. در راستای انجام دادن پژوهش، شاید انجام کارهای دیگری را نیز در برنامه ی خود داشته باشد. پس جدول زمانی انجام کار را با ظرافت خاص تنظیم نمائید. تنها با رعایت زمان بندی درست، کار به کمال انجام می پذیرد. نمونه ی جدول زیر می تواند راهنمای کار شما قرار گیرد.

معمولا جدول زمانی را به صورت پائین به بالا تنظیم می کنند

 

تاریختکلیف
۱۶ اسفندزمان تحویل پایان نامه / رساله / مقاله
۱۴ اسفندچاپ نسخه ی نهایی(سعی کنید که کار چاپ نهایی را به روزهای آخر موکول نکنید. جداول و ضمائم را از پیش آماده سازید )
۸ اسفندنسخه ی پیش نهایی اماده باشد. آن را مرور کنید و غلط ها و اشتباهات آن را بر طرف سازید.هر نوع تغییرات لازم را لحاظ کنید.
۶ اسفندنتیجه گیری را انجام دهید و با محتوای مقدمه تطبیق دهید و اگر مطلب متناقضی وجود دارد یکسان سازی کنید.
۴ اسفندفصل …. اماده شود
۲ اسفندفصل …. اماده شود

رعایت دقیق زمان بندی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار  است. زمانی که در هر مرحله کار را تمام شده یافتید، کمی به خود فرصت استراحت بدهید اما نه آنقدر که بین دو مرحله وقفه ی طولانی بوجود آید. اگر فراغت زیادی حاصل آمد به بطالت نگذرانید و نوشته های خود را مرور کنید و نقایص را برطرف سازید.

مرحله ی طرح ریزی

لازم است از آغاز بدانید که قصد انجام چه کاری را دارید. فهرستی از فصل ها و بخش های مختلف فراهم آورید و برای هر کدام عنوانی انتخاب نمیید و مشخص کنید که رد هر بخش چه مطالب باید منظور گردد. هرگاه ایده ی خاص و یا مرجعی به ذهن شما خطور کرد آنرا به فهرست خود بیفزائید به شکلی که بتوانید به وقت ضرورت به آن دسترسی داشته باشید. ممکن است بعدا به کار شما نیاید لیکن همیشه زمان برای از بین بردن آن در اختیار شما هست.

نگه داشتن بهتر از حذف عجولانه است

مطالب و ایده هایی که بدین سان گردآوری شده اند می توانند در مطالب بعدی و در جائیکه از پیش تصور آن را نداشته اید، به کار آیند.

چارچوب  نگارش پژوهش

در ارائه ی یک پژوهش زبان شناختی، به ویژه یک تحقیق زبان شناختی علمی، لازم است که مطالب با سرعنوان معرفی و ارائه شوند. بدین ترتیب نظمی حاصل می شود که هر مطلب در جای درست خود قرار می گیرد. شیوه های گوگوناگومی وجود دارد که توسل به هر کدام می تواند کار انجام یافته را به شکل مطلوب تری عرضه نماید.

زمینه پژوهش و موضوعات قابل پژوهش در زبان شناسی
زمینه پژوهش و موضوعات قابل پژوهش در زبان شناسی

 

اما معمولا شیوه و سلسله مراتب زیر را لحاظ می کنند:

عنوان:

عنوان را چنان انتخاب کنید که محتوا را به خوبی نشان دهد.

چکیده:

چکیده ای از نتایج به دست آمده بیاورید به طوری که به اختصار مبین پژوهش انجام شده و نتایج به دست آمده باشد. یادمان باشد که چکیده با مقدمه فرق دارد و نباید با یکدیگر اشتباه شوند. چکیده را زمان ی بنویسید که کار به اتمام رسیده باشد.

مقدمه:

مقدمه شامل موضوع پژوهش و اهمیت آن است.

در مقدمه، لازم است که شرحی نه چندان طولانی از آنچه در کل پژوهش آمده است و نیز نحوه ی آرایش فصل های مختلف عرضه گردد.

دیرینه ی پژوهش :

در این مطلب لازم است به پژوهش های انجام یافته ی پیشین که در این زمینه نوشته شده اشاره شود و مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

هدف از نقد تنها بیان نارسایی ها نیست، بلکه باید نوعی بررسی دقیق و حساب شده از آنها بعمل آید تا به خوبی نشان دهد که نتایج تحقیق شما تا چه حد توانسته است پاره ای از آن نقایص را مرتفع سازد. می توانید به یکی دو مورد از هر پژوهش پیشین و سوالاتی که پاسخی بر آنها ارایه نشده است اشاره ای داشته باشید. اشاره ای مختصر و موجز به فرضیه هایی که در پژوهش شما مد نظر بوده است می تواند راهگشایی مناسبی باشد و خواننده ی پایان نامه و یا رساله را به خواندن کل تحقیق راغب تر سازد.

 

Moosakhani